Uitgifte gratis menstruatieproducten
30 september 2021

Uitgifte gratis menstruatieproducten

 

Stichting Armoedefonds heeft bij Voedselbank Alblasserdam het 200e uitgiftepunt voor gratis menstruatieproducten gerealiseerd. Met de MUP’s1 biedt het Armoedefonds hulp aan jonge meisjes en vrouwen die zelf niet altijd geld hebben om maandverband of tampons te kopen. Eind 2020 is het Armoedefonds gestart met het aanpakken van dit probleem.

Voedselbank Alblasserdam is blij dat zij kan starten met het uitdelen van menstruatieproducten. “Wij hadden incidenteel wel eens maandverband of tampons. Daar vliegen de mensen op af. Wanneer je 50 euro leefgeld per week hebt, waarvan je álles moet betalen, dan is er niet altijd geld voor een pakje maandverband of tampons ”, aldus Anke van Veen van de Voedselbank.

Stop menstruatiearmoede in Nederland!

“Hygiëne moet geen luxe zijn, maar voor iedereen mogelijk. Om alle meiden en vrouwen te kunnen helpen, wil het Armoedefonds het aantal MUP’s de komende tijd nog verder uitbreiden”, aldus woordvoerder Irene Verspeek. Via de uitgiftepunten worden maandverband en tampons, maar ook wasbaar en biologisch maandverband en cups verstrekt aan jonge meiden en vrouwen. Sinds het Armoedefonds is gestart met de actie is er al veel steun gekomen van mensen en organisaties. Vrouwen halen hun toiletkastjes leeg en sturen de producten op die ze niet meer gebruiken, er worden menstruatieproducten gekocht en ingezameld.

1 OP DE 10 VROUWEN HEEFT SOMS GEEN GELD VOOR MAANDVERBAND

De uitgiftepunten liggen verspreid over heel Nederland en zijn veelal lokale (hulp)initiatieven die hun organisatie of locatie ter beschikking stellen om de gratis producten aan te bieden. Voorbeelden van MUP’s zijn scholen, buurthuizen, voedselhulporganisaties en weggeefkastjes.

Help mee en kom in actie

Het Armoedefonds gaat de komende tijd door met het uitbreiden van het aantal uitgiftepunten. Mensen kunnen de actie ondersteunen door zelf producten in te zamelen en naar het Armoedefonds op te sturen. 

Terug naar Overzicht Persberichten


Accountmanager